Nordic Walking

Nordic Walking

Nordic walking, czyli marsz z wykorzystaniem specjalnie do tego celu zaprojektowanych kijów, podobnych do tych, które są używanych w narciarstwie biegowym, to nowy i prosty sposób aktywności wywodzący się z uzupełnienia letnich treningów fińskich biegaczy narciarskich.

Obecnie nordic walking jest odrębną dyscypliną o specyficznej technice marszu, polegającą na odpychaniu się od podłoża za pomocą odpowiednio dobranych kijków. Zdobywa rzesze zwolenników nie tylko wśród amatorów spokojnej rekreacji, ale również wśród wyczynowych sportowców.

Chodzić z kijami można w zasadzie zawsze i w każdym miejscu, tak nad morzem jak i w górach, po miękkim i utwardzonym podłożu, w słońcu, deszczu czy śniegu. Ten rodzaj sportu jest wręcz sposobem na zdrowe życie, ma wiele zalet i przynosi ogromne korzyści.

Zalety i korzyści nordic walking

  • jest to naturalna forma ruchu
  • uaktywnia 90% mięśni całego ciała
  • przeznaczony dla każdego niezależnie od wieku, płci i kondycji fizycznej
  • podobny do joggingu, ale mniej obciąża stawy
  • pozwala uniknąć „zadyszki”
  • zmniejsza odczucie wysiłku
  • jest aktywnością na świeżym powietrzu
  • spełnia rolę towarzyską
  • pozwala trenować przez cały rok
  • pomaga zrzucić zbędne kilogramy
    obniża cholesterol
  • pomaga uzyskać odpowiednią wartość tętna
  • wspomaga działania antystresowe
  • jest bezpieczną i naturalną formą rehabilitacji
  • stwarza poczucie bezpieczeństwa w trudnych warunkach
  • wzbogaca i urozmaica trening sportowców
  • poprawia wydolność organizmu

Aspekty zdrowotne

Systematyczny i umiarkowany wysiłek fizyczny prowadzi do pozytywnych zmian w organizmie człowieka:

  • wzrost wydolności układu krążenia przy niskim obciążeniu dla organizmu
  • zaangażowanie dużych grup mięśniowych
  • zwiększenie gęstości naczyń włosowatych
  • wzmocnienie gorsetu mięśniowego
  • wzrost masy tkanki kostnej jak i stopnia jej mineralizacji
  • wzrost pojemności życiowej płuc
  • korzystny wpływ na układ immunologiczny
  • zmniejszenie poziomu lęku
  • poprawa snu i łatwiejsze zasypianie
  • wzrost subiektywnej oceny własnego samopoczucia
  • zwiększenie ruchomości górnego odcinka kręgosłupa
  • wyzwolenie „euforii biegacza”, lepszego samopoczucia dzięki wzrostowi poziomu endorfiny
  • poprawa zmysłu równowagi i stabilności ciała

Dla kogo jest nordic walking?

  • dla osób młodych wysportowanych
  • dla osób nie mających na co dzień czasu na żadną aktywność ruchową
  • dla osób z nadwagą
  • dla kobiet w ciąży
  • dla osób w podeszłym wieku
  • dla dzieci

Niezbędny sprzęt:

Kije

Do uprawiania nordic walking potrzebne są kijki, które są specjalnie zaprojektowane i dopasowane do sylwetki maszerującego. Kijki służą nam do odpychania się od podłoża w celu uaktywnienia mięśni górnej części tułowia. Najważniejsze o czym trzeba pamiętać, to nie mylić kijków do nordic walking z kijami trekkingowymi. Jest to podstawowy błąd, w który wprowadzają nas nierzadko sprzedawcy. Kije, oprócz specjalnej „rękawiczki”, muszą mieć długość dopasowaną do wzrostu – ręka zaciśnięta na rączce kija zgięta w łokciu powinna tworzyć z podłożem kąt prosty. Długość kija można wyliczyć również stosując przelicznik: 0,66-0,68 x wzrost ćwiczącego.

Buty

Są już produkowane specjalne buty do nordic walking, jednak można chodzić po prostu w wygodnych, sportowych butach, które umożliwiają prawidłowe stawianie stopy.

Rękawiczki

Stanowią ochronę dla wrażliwych rąk, przy dłuższych trasach zapobiegają powstawaniu pęcherzy, a zimą chronią przed zimnem.

Ubranie

Odpowiedni, przewiewny, nie krępujący ruchów strój dostosowany do warunków pogodowych ułatwia i uprzyjemnia marsz. Pamiętając, że najważniejsza jest wygoda i bezpieczeństwo musimy zaopatrzyć się w odpowiednie ubranie treningowe, kurtkę przeciwdeszczową oraz nakrycie głowy, które chroni nas nie tylko przez zimnem, ale również przed słońcem.

Inne akcesoria

Okulary przeciwsłoneczne, torba na pasku, w której umieścimy coś do picia, komórkę, preparaty owadobójcze oraz podstawowe środki opatrunkowe i higieniczne.

Technika chodzenia

Podstawowa technika marszu nordic walking nie jest skomplikowana. Jest to bowiem najbardziej naturalna aktywność ruchowa, czyli marsz wzbogacony o uruchomienie obręczy barkowej poprzez użycie specjalnie zaprojektowanych kijów. Opanowanie techniki nie powinno sprawiać trudności, jednak zaleca się rozpoczynać przygodę z nordic walking pod okiem instruktora. Taka kompetentna osoba pomoże dobrać odpowiednie kije oraz nauczy przyjmować prawidłową postawę podczas chodzenia, co pozwoli na wykorzystanie wszystkich zalet nordic walking. Warto więc zainteresować się kwalifikacjami, odpowiednimi uprawnieniami i doświadczeniem prowadzącego zajęcia.

Prawidłowe opanowanie podstawowej techniki marszu i systematyczny ruch sprawi wiele przyjemności i satysfakcji oraz przyniesie znakomite rezultaty w postaci wzrostu kondycji fizycznej i zachowania zdrowia.